Samfunnsfagpodden
En podkast av Caroline Baker & Even Røed
39 Episoder
-
Frontfagsmodellen og tillit i samfunnet
Publisert: 5.4.2021 -
22.juli. Med gjest AUF-generalsekretær Sindre Lysø
Publisert: 4.3.2021 -
Hva er rasisme, og hva kan vi gjøre i skolen?
Publisert: 15.2.2021 -
Hva vil det si å drøfte?
Publisert: 7.2.2021 -
Kongress-storming i USA og vaksinemotstand i Norge
Publisert: 17.1.2021 -
Demokratiet i USA etter valget , og hvorfor ønsker vi flere menn i norske barnehager?
Publisert: 12.11.2020 -
Lønnsoppgjør i korona-tider, og klimapolitikk fra høyre til venstre.
Publisert: 6.10.2020 -
Hva skal vi med samfunnsfaget og hvorfor har joikaboller vært gjenstand for debatt?
Publisert: 25.5.2020 -
Lørenskogsaken, kriminalitet, kjønn og statistikk
Publisert: 30.4.2020 -
Medier, propaganda og krisetid
Publisert: 15.4.2020 -
Hva har koronaviruset med økonomi å gjøre?
Publisert: 25.3.2020 -
Korona-spesial
Publisert: 18.3.2020 -
Hvorfor ble Donald Trump ble stilt for riksrett?
Publisert: 10.2.2020 -
Hvorfor truer FRP med å gå ut av regjeringen og hva skjer med Iran?
Publisert: 20.1.2020 -
Umoralsk å handle på black friday? Visste du at klimaendringene er tull og at jorda er flat?
Publisert: 2.12.2019 -
Instagram fjerner likes og homoterapi
Publisert: 22.11.2019 -
NAV-skandalen og noen gode klimanyheter
Publisert: 7.11.2019 -
Hvem har 10 000 mrd på sparekontoen? Hvorfor er det så høy standard på norske fengsler?
Publisert: 28.10.2019 -
Hva gjør Tyrkia i Syria og hvordan havner ditt søppel i Afrika?
Publisert: 21.10.2019 -
Teknologi og etikk, Saudi-Arabia og verdenssamfunnet
Publisert: 22.9.2019
En podkast av Caroline Nesbø Baker og Even A. Røed. Det viktigste i samfunnsfag, etter vår mening, er å kunne få kunnskap, begreper og ferdigheter til å selv kunne forstå, diskutere og undersøke det som skjer med oss og rundt oss, i samfunnet. Målet er engasjerte samfunnsborgere, og da bør faget engasjere. Samfunnsfagpodden kan brukes som lærestoff som elevene kan lytte på hjemme, som en del av omvendt undervisning, som utgangspunkt for felles diskusjon i klasserommet etterpå, og kanskje som en slags modell-tekst for hvordan elevene selv kan angripe aktuelle problemstillinger og temaer.