13. Hege druknet i renter (1:2)

Finans & følelser - En podkast av Guro Sollien Eriksrud & Nikolaos Farmakis

Kategorier:

- Uansett hvor mye jeg jobbet så vokste utgiftene, forteller Hege. Hun er gjest i denne episoden. Historier om gjeld viser ofte veien ut av problemene. Hege er her for å fortelle om veien inn i problemene som etter hvert vokste seg så store at hun ikke ønsket å leve. Hege forteller om en tøff oppvekst og mange vanskelige episoder gjennom ungdomstiden. Det er lett å forstå at det preger et menneske dypt. Men hvordan går det ut over økonomien? Hva har det med penger å gjøre? Det skal vi prøve å forstå.Hege forteller at den vanskelige oppveksten ga et lavt selvbilde.- Jeg var usikker på hva jeg kunne gjøre for å være verdt noe og for å føle meg verdt noe. På sin søken etter å føle seg vel og å vise andre at man klarer seg, så kjøpte hun ting - både til seg selv og som gaver. Jeg kjøpte seg gleder, sier Hege.For å få råd til alt tok hun opp forbrukslån og gjelden vokste. - Jeg så ikke hvor det bar før det var for sent, sier Hege. For å håndtere gjelden jobbet Hege mer og mer. - Jeg betalte rundt 50.000 kroner i måneden til kredittselskapene. Slik holdt Hege på i tre år, med ulike arbeidsgivere slik at hun kunne jobbe mye mer enn lovlig. Men lånene minket ikke. - Jeg druknet i renter, forteller Hege. På et tidspunkt sa Hege til seg selv at hun ikke kom til å orke mer hvis hun ikke snart så et lyspunkt. Hun bestemte seg og var så klar at hun skrev det på en lapp på kjøleskapet. - Jeg avslutter livet mitt hvis jeg ikke har de bedre når jeg er 40. Men så fikk Hege kontakt med noen som så henne, som trodde på henne og som ble viktige støttespillere. Hun kjente sterkt på sammenhengen mellom sin psykiske helse og de økonomiske problemene hun fikk. Heges hjelpere var ikke økonomi-eksperter, men varme mennesker. Derfor mener Hege at de fleste kan hjelpe andre - om man snakker sammen. Vår modige gjest setter ord på noe vi vet berører mange, men som få snakker om. Kommunen, oftest via Nav, er lovpålagt å tilby gratis økonomisk rådgivning og bistå deg som har gjeldsproblemer. Ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor.Du kan også ringe NAVs økonomi- og gjeldsrådgivningstelefon på telefon 55 55 33 39. Der kan du også være anonym og stille generelle spørsmål.Har du fått brev fra namsmannen, eller gjeldssaker som kan havne der, har de også plikt til å veilede gratis. LFSS – Landsforeningen for forebygging av selvskading og selvmord. Telefon 955 20 848Mental Helse Hjelpetelefonen. Telefon 116 123 (hele døgnet)Kirkens SOS: 22 40 00 40Takk for at du lytter. Følg oss på instagram :Smart Eiendom og Fridappen Innspill? Send oss en mail: [email protected] eller [email protected] er et kommersielt samarbeid mellom Frid og Smart Eiendom